What’s the Price to Pay for Searchable Online News?

In a changing environment of the online world, traditional media is taking a new turn, bringing to the table different debates.

Some European countries have decided to lobby to make Google pay for news it publishes; “Germany is considering copy right extension to protect newspaper articles appearing in search engines’ results, thus enabling publishers to collect payment for them” states a recent Economist article reporting on the matter. France, Austria and Switzerland are also considering a similar motion.

On the one hand, newspapers argue that headlines that show up on search engines dissuade readers from going to read the full article. On the other hand, a significant amount of clicks are directed to newspaper sites thanks to their appearance in searches.

So, who really benefits from the click? The newspapers? Google? Should Google pay for articles?

In response to the online syndrome, the emergences of new forms of business models such as metered paywall have appeared. This enables a few free articles to the readers but then restricts others if they want more (ex: The Economist andThe New York Times). Should newspaper articles be searchable and accessible for free online? Should it be considered the public’s right to free information or, a commodity?

EN FRANÇAIS :

Le monde virtuel de l’internet a changé notre vision traditionnelle des médias. Certains pays et publications Européennes commencent à débattre sur le sujet contre Google, le géant technologique de l’information. En ce moment, l’Allemagne considère un renforcement des droits de copie pour protéger les articles qui apparaissent dans les moteurs de recherche. Cela permettrait aux éditeurs de perçevoir une rémunération. D’autres pays comme la France, l’Autriche et la Suisse aussi regardent cette option.

D’une part, les éditeurs expliquent que les titres d’articles dévoilés dans les recherches dissuadent les lecteurs de cliquer sur le lien et de lire les articles entièrement. D’autre part, une grande partie des clics sont dirigés vers les sites de publication grâce à ces mêmes moteurs de recherches. Alors est-ce-que Google devrait vraiment payer pour ces articles ? Est-ce-que le clic est plus avantageux pour les publications ou Google ?

En réponse aux changements des médias traditionnels et de l’évolution permanente vers un monde de plus en plus virtuel, de nombreux éditeurs ont commencé à mettre en oeuvre une méthode permettant aux lecteurs de lire un certains nombres d’articles et qui requièrent par la suite un paiement (ex :The Economist et le New York Times). Est-ce-que les articles de journaux devraient être accessibles et gratuits par internet ? Est-ce un droit publique d’accès à l’information gratuite ou simplement une autre bien de consommation sur le marché?

Article of reference/ Article de référence:

http://www.economist.com/news/international/21565928-newspapers-woes-grow-some-are-lobbying-politicians-make-google-pay-news-it?fsrc=nlw

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